Bokcirkel, Roman

Hustrun

Titel: Hustrun

Författare: Meg Wolitzer

Översättare: Peter Samuelsson

Förlag: Wahlström & Widstrand (2015)

Den uppburne professorn och författaren Joe och hans fru Joan sitter på ett flygplan på väg till Helsingfors där han ska ta emot ett fint litteraturpris. På planet bestämmer sig Joan för att hon vill skiljas från sin man sedan fyrtiofem år. Hon har tröttnat på att vara den perfekta författarhustrun. Hon är trött på sin ständigt otrogne man och hans behov (av henne).

I boken varvas nutid med tillbakablickar hur Joe och Joan träffades och blev ett par och deras liv tillsammans.

Vi har läst Hustrun i min bokcirkel. Vi kom fram till att vi tyckte ganska bra om boken och hade en intressant diskussion i torsdags.

Varken hustrun Joan eller hennes man Joe är särskilt sympatiska eller trevliga personer, varken som unga eller nu efter nästan femtio år. Jag tycker inte om någon av dem särskilt mycket och det kan man ju tänka sig är något negativt och som skulle få mig att inte gilla boken men så är det inte i det här fallet. De passar varandra ganska bra när allt kommer ikring och båda har fått ut något av sitt äktenskap med den andre. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det och ifrågasätta Joans val men jag kan inte se henne som ett offer lika lite som jag kan se honom som en förtryckare.

Hustrun är lättläst men jag störde mig på att det var så långa kapitel. Jag är nämligen sådan att jag inte vill bryta mitt i ett kapitel, vilket förstås innebär att jag måste ha tid att läsa ett helt kapitel när jag slår mig till ro för en lässtund. Det här var alltså inte en bok att läsa i sängen på kvällen.

Det bästa med den här boken är frågorna som väcks och funderingarna varför si och varför så och varför då och hur tänkte du då? Och hur tänkte du nu? Och hur skulle det vara i dag? En bok om livsval helt enkelt och en mycket intressant sådan.

Jag rekommenderar den här boken.

 

Standard

Kommentera

