Roman

Människorna

Titel: Människorna

Författare: Matt Haig

Översättare: Karin Andræ

Förlag: Massolit Förlag (2016)

Jag hade den slappaste söndagen på evigheter. Jag vill inte avslöja hur många steg jag tog enligt min stegräknare men det var bra många steg kvar till 10000 om man säger så…

Men i stället för en promenad i det gråtrista vädret läste jag ut Människorna av Matt Haig.

Ett av skälen förutom de mer uppenbara att jag har hört gott om boken och tyckte att handlingen verkade intressant så ville jag läsa den här boken för att den utspelar sig i Cambridge. Nu var det ett bra tag sedan jag var i den staden men det är ändå alltid lockande att läsa böcker som utspelar sig i städer eller områden där jag varit tycker jag. Nu kunde den här boken ha utspelats var som helst för så mycket Cambridge var det inte i boken men jag var ändå tvungen att bildgoogla Fitzwilliam College (Andrew Martins arbetsplats) för att se om det var något ställe jag skulle känna igen. Det var det inte.

Jag måste säga att när jag började läsa boken tyckte jag att den var alldeles för pladdrig för min smak och jag undrade om boken verkligen skulle vara något för mig. Jag vet inte om pladdrandet egentligen avtog eller om det var att jag vande mig men när jag hunnit en bit in i boken så ändrades min uppfattning. Jag faktiskt älskade vissa formuleringar och skrattade gott. I slutet tappade boken lite tyckte jag men det hämtades upp innan boken var helt slut. Det här var en riktigt charmig historia och samlar man på citat kan man få ihop massor från den här boken.

Och vad handlar då den här boken om?

Jo, boken handlar om vad det innebär att vara en människa.

Jag vet att det är en frustrerande kort beskrivning av handlingen i en bok men läser du det här är du antingen redan intresserad av att läsa boken, har redan läst den och om inte och du vill veta mer så vet du var mer information om böcker brukar finnas.

Just ja, omslaget tycker jag mycket om också!

Standard

2 thoughts on “Människorna

Kommentera

