Roman

Våra kyssar är avsked

Titel: Våra kyssar är avsked

Författare: Nina Bouraoui

Översättare: Maria Björkman

Förlag: Elisabeth Grate Bokförlag (2011)

Åtrån är inte fristående. Den är mångsidig och hemlighetsfull. Den är till genom andra människor och för andra människor.

Jag har gått tillbaka till män, kvinnor, föremål och bilder som har skapat den människa som jag är.

Med den inledningen får man som läsare en direkt programförklaring. Det här handlar boken om. Nina Bouraoui har skrivit en personlig bok om människor och platser som har format henne till den hon är i dag.

Det är en tunn liten bok, 126 sidor, ändå tog det mig flera dagar att läsa den. Det är inte en svår eller tung bok men eftersom varje person och/eller skeende Bouraoui målar upp i sina minnesfragment är som språkliga karameller, har jag velat suga på karamellen i stället för att snabbt tugga i mig den. Sedan kan jag också tänka mig att om jag läst boken snabbt hade texterna flutit ihop på ett annat sätt och eftersom många historier är ganska lika (väldigt mycket åtrå) hade mycket av innehållet gått förlorat. Men det är bara en känsla jag har.

Det här är inte en bok jag skulle rekommendera till vem som helst men det är en mycket fin bok när du inte är ute efter en spännande bladvändare utan mer än god karamell.

Standard

Kommentera

