Roman

En smakebit på söndag

Den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss varje söndag att bjuda på smakebitar ur det vi läser men utan att spoila handlingen. Solen skiner i dag och en promenad lockar men först tänkte jag dela med mig av boken jag tänkt läsa i dag.

Boken är Stenåkern av Tove Jansson. Eftersom jag inte vet mer om boken än det jag läst på baksidan så delger jag er både baksidestexten och en smakbit.

Stenåkern är en berättelse om den gamle journalisten Jonas, en ordens fanatiska väktare. Han har åtagit sig att skriva en biografi över en man som han föraktar. Jonas är garderad i egocentrisk oåtkomlighet; sina två döttrar har han egentligen aldrig brytt sig om att lära känna. Nu har de lyckats få sin besvärliga pappa ut på landet, ett ganska farligt experiment.

Och boken börjar:

Den långa våren hade slagit ut sin första grönska i esplanaden. Efter regnet var trädstammarna glänsande svarta, det nya lövverket illuminerades av lyktor och det var mycket vackert just nu i Helsingfors. I Esplanadkapellet höll de på med att stapla upp stolarna för natten, bara ett par gäster hängde kvar i sina hörn. Tidningen hade reserverat hela västra sidan där man ser långt in genom parken och de hade firat Jonas pensionering ända sen klockan sju.

Nu önskar jag er alla en skön söndag.

Standard

19 thoughts on “En smakebit på söndag

Kommentera

