Fantasy, Högläsning, Slukaråldern

Min morbror trollkarlen

Titel: Min morbror trollkarlen

Författare: C. S. Lewis

Översättare: Britt G. Hallqvist

Förlag: Bonniers Junior Förlag AB (1988)

Jag har läst Min morbror trollkarlen högt för Viggo. Det är den första boken i serien om Narnia men det var inte den här boken Lewis skrev först. 1955 publicerades boken första gången och boken utspelar sig i slutet av 1800-talet. I Min morbror trollkarlen får vi läsa om hur lejonet Aslan skapar Narnia.

Digorys morbror Andrew har lyckats knåpa ihop ett par ringar som gör att man kan färdas mellan olika världar. Han är för feg för att testa om ringarna fungerar och lyckas manipulera Digory och hans kompis Polly till att göra det i stället. Från en döende värld som barnen kommer till får de med sig en ondskefull häxa som ställer till en viss oreda när hon kommer till vår värld. Barnen lyckas få med sig henne från vår värld till en ny värld. En värld som precis håller på att skapas.

Jag älskade böckerna om Narnia när jag var barn men just den första boken (och den sista) läste jag aldrig lika många gånger som de andra delarna. Den är inte lika spännande som de andra böckerna. Utan att överanalysera eller skriva någon på näsan så är det svårt att inte se bibliska kopplingar i Min morbror trollkarlen och just det kan nästan bli för mycket (det var nog ingenting jag reflekterade över som barn) men, men, nu hade jag inte tänkt skriva om vad jag tyckte om boken efter att ha läst om den efter så många år utan Viggo får tycka till i stället.

– Den var bra.

– Vad var det som var bra?

– Allt.

Ungefär så mycket får jag veta när jag frågar Viggo. Kan bero på att jag ”stör” honom när han spelar tv-spel. Lyckas slutligen få veta att han tyckte att det var en spännande bok men lång.

Nu ser jag fram mot att läsa Häxan och lejonet, andra boken i serien om Narnia, högt för Viggo.

Standard

Kommentera

