Hett i hyllan, Roman, Ungdomsbok

Hett i hyllan #12

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? 

Alltså, torsdag igen och dags för Hett i hyllan som Bokföring enligt Monika har kommit på för att vi inte ska glömma vad som göms i våra hyllor.

Den här gången har jag valt en bok som jag tror att jag har köpt på en bokrea för många år sedan. Boken är Pappa Pralin av Anna Jörgensdotter. Det är hennes debutbok och den kom 2002. Handlingen beskrivs såhär:

Pappa Pralin är berättelsen om Andrea, åren mellan tjugo och tjugofem. Andrea längtar efter sånt som inte finns, letar efter sånt man inte kan hitta, och äter fyraprocentig mjukost fast hon egentligen vill ha tjugoåttaprocentig hushållsost. Hon vill sätta tänderna i Casper, i livet, men inte kan jag väl, inte får jag väl, inte vågar jag väl det. Säjer Andrea som även kräks upp chokladen och stoppar i sej piller istället för att skratta, gråta, sjunga, vråla. Hur hänger allt ihop? Hänger det ihop? Kanske finns alltid chansen att börja om, göra annorlunda. Spola filmen till början, spela in den på nytt.

Jag tycker att det är konstigt att den fortfarande är oläst då jag har uppskattat senare böcker (eller bok?) av Anna Jörgensdotter samtidigt så känner jag mig så trött på unga kvinnor som kräks. Känns som risken är överhängande att Andrea är en person jag kommer att störa mig på när jag väl läser boken.

Standard

8 thoughts on “Hett i hyllan #12

  1. Helt okänd författare för mig. När det gäller unga kvinnor som kräks nöjer jag mig med Sofi Oksanens böcker. Hon beskriver det bra och hon skriver inte bara om det.

    Gilla

Kommentera

