Ungdomsbok

Ordbrodösen och lite svammel

Titel: Ordbrodösen

Författare: Anna Arvidsson

Förlag: Rabén & Sjögren (2017)

 

Den här boken har jag sett och läst om på oräkneliga bokbloggar vid det här laget och det tycker jag är intressant. Innan boken kom var det många som såg fram mot att läsa den och jag gissar att många som har hunnit med att recensera den har fått den som härlig bokpost från förlaget. Jag skulle säga att det här är en riktigt het (och hajpad) bok i bokbloggsvärlden just nu men när spiller det över på resten av boksverige? Om jag inte läst bloggar undrar jag hur lång tid det hade tagit för mig att plocka upp den här boken, när hade jag upptäckt den? Hade jag upptäckt den?

Ja, nu gissar jag att om jag slumpvis stött på Ordbrodösen på biblioteket så hade jag lockats av titeln, läst baksidestexten och tänkt att ja, det här måste jag såklart läsa! Men det får mig ändå att undra, vad har jag missat alla andra år? Jag som inte har bloggat särskilt länge och heller inte direkt läst bokbloggar förrän jag själv börjat blogga, vilka hajpade böcker har jag helt missat eller hur lång tid har det tagit mig att upptäcka dem? Är bokbloggar först med att upptäcka böcker? Når ”bokbloggshajpade” böcker alltid ut utanför bokbloggsbubblan? Väldigt intressant fråga tycker jag. Om någon har något att säga i frågan så vill jag gärna ta del av det!

Men nog av mitt svammel nu.

Ordbrodösen var det. Det är ett ord som Anna Arvidsson hittat på och fyllt med innehåll. En kvinna som är ordbrodös kan genom sina skrivna ord styra tankar och handlingar hos den som läser dem utan att den som läser är medveten om det. En ordbrodös har med andra ord en väldigt stor makt. Förmågan går i arv men det är inte förrän på 18-årsdagen som kraften ger sig tillkänna och testas under ett inträdesprov. Det hela är bara en enkel ceremoni och ingen ordbrodös har någonsin misslyckats. Inte förrän det är Albas tur. Alba som bor med sina morföräldrar då bägge hennes föräldrar är döda. Alba som bara har sett en framtid som ordbrodös. Varför ger sig inte kraften till känna? Vad har gått fel?

Det är en bok om ordens betydelse, om relationer och val. Om att tro på sig själv och att ta kontroll över sitt liv. Ungefär så.

Det är en spännande bok som jag tyckte mycket om och jag tror att det är en bok jag kommer att minnas länge. Kanske bidrar titeln till att jag kommer minnas boken, titeln är väldigt bra och lockar verkligen till läsning. Boken riktar sig främst till unga vuxna men jag tycker att det är väldigt snävt. Jag tänker mig att den här boken kan läsas av både yngre och äldre läsare.

Standard

Kommentera

