Roman

Sorgen bär fjäderdräkt

Titel: Sorgen bär fjäderdräkt (Grief is the thing with feathers)

Författare: Max Porter

Översättare: Marianne Tufvesson

Förlag: ETTA (2016)

Jag erkänner att jag saknar en lucka i min bildning. Sorgen bär fjäderdräkt ska visst vara en parafras på Ted Hughes berömda diktsamling om kråkan. Jag har inte läst den eller något annat av Hughes. För mig har han mest varit ett namn, ett just ja, han som var gift med Sylvia Plath. Därför har jag säkert missat någon poäng men det kan inte hjälpas och boken gick utmärkt att läsa även med min bildningslucka (får väl täppa igen den om tillfälle ges) ska sägas.

En pappa och hans två söner sörjer mamman som dött. När deras sorg är som djupast ringer det på dörren. Det är den fjäderklädda sorgen, Kråkan, som bestämmer sig för att stanna hos familjen så länge som det behövs. Precis som sorgen har många uttryck har även Kråkan det. Vi får följa Kråkan, pappan och pojkarna.

Jag vet inte hur jag ska genrebestämma den här boken. Det är inte en traditionell roman inte heller en novellsamling eller diktsamling. Det är lite hopplock, en gott & blandat-påse som på baksidan sägs vara en ”bok byggd på lika delar roman, fabel och drama.” På samma sätt är det en bok med många känslor. Det är mycket humor och det är nog humorn jag uppskattat mest under läsningen blandat med de små kloka anekdoterna. Det är en tunn liten bok med mycket innehåll.

Citat från sid 81-82

Pappan

Till min bästa vän sa jag Hon skulle bli sur på mig om jag stannade en extra dag på grund av fotbollsfesten vid avslutningen eftersom vi hamnar mitt i semestertrafiken då. Min vän sa Du måste sluta tänka på det där viset och dra in henne. Man får skilja mellan sorg och opraktisk besatthet.

Jag var opraktiskt besatt av henne redan innan, sa jag. Träffar du någon? sa han. Och pratar igenom saker och ting? Det gör jag, sa jag. Är han bra? Väldigt bra.

Jag blev full i skratt vid tanken på Kråka i ett arbetsrum, Kråka som pickar ut en faktura, Kråka som rekommenderas av en allmänläkare och omfattas av sjukvårdssystemet. Kråka som med en huvudskakning dissar Winnicott, men motsträvigt gillar Klein.

Ja, sa jag till min bästa vän. Du behöver inte oroa dig, jag får hjälp.

Standard

4 thoughts on “Sorgen bär fjäderdräkt

Kommentera

