Slukaråldern

Brorsan är kung!

Titel: Brorsan är kung!

Författare: Jenny Jägerfeld

Förlag: Rabén & Sjögren (2016)

På sommarlovet är elvaårige Måns i Malmö. Där blir han kompis med Mikkel som precis som han gillar att åka skateboard. De blir till och med blodsbröder. Men en dag tycker Mikkel att Måns har ljugit om vem han är. Mikkel får nämligen syn på Måns pass och i passet står det inte Måns utan Michelle.

Men Måns är Måns nu. Mamma har fattat och accepterat det men för pappa tar det lite längre tid att fatta och farmor tror att det hela är en fas som går över.

Det här är bok för slukaråldern, 9-12, men jag tycker som vanligt att en bra bok passar för alla åldrar. Och det här är en bra bok och en viktig bok som jag hoppas att många läser; barn, ungdomar och vuxna. Det är också en väldigt rolig bok. Full med humor som fick mig att dra på smilbanden många gånger men samtidigt så fin så att jag blev tårögd. Somliga skulle kalla mig alldeles för blödig. Det är en bok om vänskap, acceptans och att stå för vem man är.

 

Standard

Kommentera

