En smakebit på söndag, Noveller

En smakebit på söndag

Den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss att varje söndag dela med oss av en liten smakebit av vad vi läser men utan att spoila handlingen.

Jag läser just nu flera böcker men har valt att bjuda på en smakbit ur Fåglarna och andra noveller av Daphne du Maurier. Det var just genom en smakbit en söndag som jag först fick kännedom om boken (tack, Hanneles bokparadis). Jag visste inte att det var hon som skrivit Fåglarna (eller snarare glömt för den informationen måste jag ju ha fått på en föreläsning som handlade om filmen Fåglarna). Boken består av fem noveller och jag har läst de första två och i dag har jag tänkt läsa den tredje som heter De blå linserna. Den börjar såhär, på sida 131:

Det här var den dag då bandaget skulle tagas bort och de blå linserna sättas in. Marda West sträckte upp handen och kände på gasbindan med lager på lager av bomull under. Äntligen skulle hennes tålamod få sin belöning. Dagarna hade blivit till veckor efter hennes operation och hon hade legat där, hade inte känt några kroppsliga plågor bara det okända mörkret, en negativ känsla av att världen och livet runt omkring gick henne förbi. Under de allra första dagarna hade hon haft smärtor som barmhärtigt lindrats av bedövningsmedel, men så lade sig smärtorna, löstes upp och hon kände bara en stor trötthet som de försäkrade henne var en reaktion på chocken. Och själva operationen hade lyckats. Här fanns ett definitivt löfte. Lyckats hundraprocentigt.

Så nu vet ni vad jag kommer att läsa till morgonkaffet!

 

 

Standard

30 thoughts on “En smakebit på söndag

Kommentera

