Noveller

Fåglarna och andra noveller

Titel: Fåglarna och andra noveller

Författare: Daphne du Maurier

Översättare: Gerd Lilliehöök, Lisa Rothstein & Gösta Sellin

Förlag: Modernista (2017)

Ahh! Jag har haft det mycket trevligt i min läsfåtölj med en novell och en kopp kaffe. Och det hela har upprepat sig fem gånger för samlingen består av fem noveller av det längre slaget. Det är säkert många som har sett Hitchcocks Fåglarna men troligtvis inte lika många som vet att den bygger på en novell av den engelska författarinnan Daphne Du Maurier (1907-1989). Novellen och filmen är inte helt lika men temat med anfallande fåglar är förstås detsamma. Jag tycker om alla fem noveller och det jag tycker bäst om är den stämning som Daphne du Maurier lyckas skapa och hur hon bygger upp sina berättelser. Eftersom jag håller med Johan Theorin, citerar jag hans ord från förordet. Berättelserna knyts efterhand allt tätare samman, av stämningar av hot, isolering, maktlöshet och ovisshet. De rör sig allihop bort från det trygga och hemvana – och slutar i en grym konfrontation med det okända. Samlingen består av dessa noveller, alla från 50-talet:

  • Titta inte nu
  • Inte efter midnatt
  • De blå linserna
  • Äppelträdet
  • Fåglarna

Gillar du att läsa noveller tycker jag att du ska läsa den här samlingen, särskilt om du tycker att det är mysigt att det är lite spännande också. Jag kommer med största sannolikhet att läsa mer av Daphne du Maurier.

Standard

Kommentera

