Roman

Sanning och skvaller

Titel: Sanning och skvaller (Eligible)

Författare: Curtis Sittenfeld

Översättare: Molle Kanmert Sjölander

Förlag: Wahlström & Widstrand (2016)

Alltså, jag har köat för den här boken ganska länge och det kunde man ge sig sjutton på att den skulle komma in till biblioteket precis innan vi ska åka bort. I går lånade jag hem den och eftersom vi åker i morgon kände jag mig mer eller mindre tvungen att läsa boken på studs. Nu hinner jag lämna tillbaka den i morgon och slipper betala förseningsavgift, för ja, jag har läst den.

Att jag ville läsa den här boken var självklart för mig. Jag har läst alla andra Sittenfelds böcker och jag gillar Austen. Ska erkänna att jag inte har läst allt av Austen än men Stolthet och fördom är en av romanerna jag har läst. Och jag vet inte hur många gånger jag har tittat på tv-filmatiseringen från 1996. Det är väldigt många gånger…

Sanning och skvaller är en modern version av Stolthet och fördom och mer behöver inte sägas. Jag tyckte att det var en rolig bok och jag tror att jag skulle ha tyckt det även om jag inte skulle haft någon koll på Austens roman och karaktärer. Möjligen hade jag kanske tyckt att boken var fånig för lite fånig är den ju men det är ju kärlekshistorier ärligt talat ganska ofta. Störst behållning har man dock om man har koll på Austens förlaga då det förstås blir extrakul att se vad Sittenfeld hittat på. Det var väl värt att vänta på att få läsa den här boken och 460 sidor tog egentligen slut alldeles för fort.

 

 

Standard

Kommentera

