Ungdomsbok

Jag och Earl och tjejen som dör

Titel: Jag och Earl och tjejen som dör

Författare: Jesse Andrews

Översättare: Carina Jansson

Förlag: B Wahlströms (2015)

Jag hade andra böcker påbörjade men ingen av dem lockade till läsning så jag valde att läsa Jag och Earl och tjejen som dör innan jag eventuellt tar upp min andra läsning igen.

Jag kände för en lättläst och lite rolig bok och det var också vad jag fick.

Greg Gaines håller en låg profil på high school. Han är småbekant med alla men vän med ingen. Den enda han egentligen umgås med är Earl. Tillsammans gör de dåliga filmer som ingen annan får se. Tjejen som dör är Rachel. Hon har fått leukemi och nu tycker Gregs mamma att han ska umgås med henne och muntra upp henne. Rachel som han träffade för några år sedan när han gick i hebreisk skola inför sin bar mitzva. Eftersom han var intresserad av en annan tjej försökte han göra denne svartsjuk genom att flirta med Rachel som han inte alls var intresserad av. Det fungerade inte så bra eftersom alla till slut såg dem som ett par.

En del kanske tänker att det här kan vara som Förr eller senare exploderar jag men nej, det här är en helt annan bok. Det är inte en kärlekshistoria men ja, Rachel dör förstås men nej, inga tårar rinner och jag snorar och snörvlar inte det minsta. Med andra ord är det här en bok du även kan läsa i kollektivtrafiken. Det är en ganska rolig bok med en del kul formuleringar som jag ibland var tvungen att delge och läsa högt för min käre sambo. Vet inte om han tyckte att det var lika roligt men, men…

Precis som med Förr eller senare exploderar jag så har det gjorts en film av den här boken också. Den är jag lite nyfiken på att se.

 

Standard

Kommentera

