En smakebit på söndag, Roman

En smakebit på söndag

Den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar varje söndag alla att dela med sig av vad man läser.

Jag har valt att bjuda på ett smakprov ur boken Nattsagor för sömnlösa av Johanna Wester. Det är en bok jag har haft hemma bra länge och om några dagar går lånetiden ut så den puttades högst upp på min läs-lista. Jag tror att det är en bok som går snabbt att läsa och jag hoppas att det är en bok jag kommer att tycka om. Det här är första kapitlet.

Den här historien handlar om vad Pascal säger när vi ligger på våra munkjackor med Långholmen under oss, där den sista ölflaskan går mellan hans hand och min. Småvågorna vid strandkanten är ljumma, men vi kommer inte bada den här morgonen. Mycket gör vi ihop, men vi klär inte av oss. Medan vi har legat där och pratat har Pascal dragit upp fötterna mot kroppen varje gång han har retats: Mina sparkar har missat.

Tros att vi har haft en vild natt suckar han upp mot den stjärnfattiga himlen.

”Vad är det?” frågar jag.

Uppe på Västerbron rullar bilarna fram och tillbaka på sina sommardäck, och ute på bryggan sitter ett kärlekspar med fötterna i vattnet. Pascal följer min blick ut över fjärden medan den nya dagen tar ifrån oss mörkret.

”Jag längtar efter nåt annat”, svarar han.

Jag tittar upp på honom.

”Vad?”

Han ger mig ett slokande leende.

”Du missar poängen.”

Standard

21 thoughts on “En smakebit på söndag

Kommentera

