Ungdomsbok

Syskonkärlek

Titel: Syskonkärlek

Författare: Katarina von Bredow

Förlag: Rabén & Sjögren  (1991/2012)

Den här boken lånade jag redan i januari och jag hade lite smått börjat att läsa den men det var inte förrän i går då jag behövde en pocket att läsa på t-banan som jag tog tag i den ordentligt (efter att ha lånat om den tre gånger så närmar sig dagen då den måste lämnas tillbaka) och i förmiddags läste jag ut den.

Anledningen till att jag lånade den här boken var att jag läste Elin Bengtssons Augustnominerade Ormbunkslandet och i den nämndes Bredows bok. Både Ormbunkslandet och Syskonkärlek handlar om incest mellan syskon.

Det är Amanda som år 2021 skriver om vad som hände 1983/1984 mellan henne och Ludvig, hennes bror. Han är då 18 år och hon ett år yngre (tror jag). De försöker bägge två förneka sina känslor men de älskar varandra och har ett sexuellt förhållande trots att Amanda har en pojkvän och Ludvig träffar andra.

Kärleken mellan Amanda och Ludvig är fint och trovärdigt skildrad. Jag har egentligen inte så mycket att säga om den mer än att man som läsare både förstår och inte förstår den på samma gång. I stället är det andra saker jag hänger upp mig på. Alltså. Amandas pojkvän Johan. Hans familj är frireligiös och han tror inte på sex före äktenskapet. Det är väl okej. Men vilken människosyn han och hans föräldrar har i boken. Inte okej. Och om han nu har den människosynen och ser ner på Amandas familj, varför är han ens intresserad av Amanda? Och varför har hon stått ut med tråkmånsen Johan så länge? Nej, obegripligt.

Sedan har vi de ”vuxna” i boken. Ludvig har haft ett sexuellt förhållande med en av mammans bästa vänner som är dubbelt så gammal som honom och dessutom gift. Hon blir gravid och det är Ludvig som är pappan men hennes man tar på sig faderskapet. Och Amanda träffar en gift lärare, visserligen bara tio år äldre men jag tycker att han ger ett intryck av att vara äldre. Det blir nästan att jag tänker ”shit, var man en gubbe när man var 27 år 1983?”. Han skiljer sig från sin fru och vill bo med Amanda. Eh, what? Vilka härliga ”vuxna” människor.

Boken är läsvärd. En lättläst bok om ett tabubelagt ämne och jag förstår varför det är en bok som tryckts upp många gånger och varför den lånas flitigt på biblioteket. Boken kom ut första gången 1991.

Standard

Kommentera

