Roman, Ungdomsbok

Nattsagor för sömnlösa

Titel: Nattsagor för sömnlösa

Författare: Johanna Wester

Förlag: Natur & Kultur (2013)

När min mamma och jag pratade om böckerna vi höll på att läsa när vi sågs i går så sa jag att jag inte riktigt visste vad jag tyckte om boken jag då höll på med. Boken var Nattsagor för sömnlösa av Johanna Wester. Jag hade läst en tredjedel av boken och visste inte riktigt vad jag skulle tycka. Om jag tyckte om språket eller om det var lite för konstlat. Om jag egentligen var så intresserad av att läsa vidare. Det jag visste var att jag inte tyckte om huvudpersonen Olivia men att jag inte riktigt kunde förklara varför.

Innan jag läste vidare började jag fundera på varför jag inte tyckte om Olivia och kom fram till att det nog var för att hon verkade vara så bortskämd och ytlig och bara levde för att festa och träffa killen som har en flickvän/sambo. Och efter att ha läst hela boken så visade det sig att hon var precis så bortskämd som jag egentligen bara först fått intrycket av att hon var. Så det måste jag ändå säga att Johanna Wester har lyckats mycket bra med gestaltningen av Olivia. Hon har faktiskt lyckats bra med gestaltningen av alla karaktärer som befinner sig precis mellan att vara tonåringar och vuxna och likaså av Stockholms nattliv. I alla fall så som jag tänker mig och ser tillbaka på hur det var när jag var i den åldern.

När jag bara hade läst en tredjedel var jag fortfarande inte så fast i boken att jag var ”tvungen” att läsa vidare. Jag hade lika gärna kunnat lägga ned boken men eftersom den har fördömligt korta kapitel så är det en bok man, eller i alla fall jag då, bara läser vidare i av bara farten. Och det var väl tur det! Halvvägs genom boken blev jag faktiskt engagerad och intresserad av att veta vad som skulle hända. Jag kan inte påstå att jag blev sådär jätteintresserad av vad som skulle hända Olivia mer intresserad var jag att få veta vad som skulle hända med Pascal. Till skillnad från Olivia så var Pascal en person jag tyckte om…

Okej, nu har jag svamlat av mig en del. Vad handlar boken om då? kanske någon frustrerat undrar och river sitt hår. Jo, den handlar om Olivia (19 år) som är så kääääääär i Josef (24 år), som är tillsammans (och sambo) med en annan tjej men Josef tycker förstås att det är toppen att ha Olivia vid sidan om. Olivia har två bästa vänner. Pascal som hon har känt i evigheter och Chris. Pascal och Chris tycker inte alls om varandra och ”tävlar” om Olivias uppmärksamhet.  Och ja, det är mycket uteliv och Olivia älskar öl. Och bor i väntrummet. Alla vill att något ska hända, alla vill bort. Inte överdrivet mycket händer. Ungefär så.

 

Bonus!

För den som undrar kom jag fram till att jag gillar språket. I början tyckte jag att det var lite konstlat språk även om jag redan då tyckte om vissa formuleringar trots att dessa kanske kändes lite väl sökta.

Det är en helt okej bok. Inte toppen, inte botten utan något mittimellan!

Standard

Kommentera

