Veckans bokbloggsfråga

Veckans bokbloggsfråga v.12

Då och då skickar ju bokförlagen ut pressutskick och recensionsexemplar. Ibland kommer det bara böcker, och ibland kommer boken tillsammans med något annat roligt som anknyter till bokens tema. Jag har dock funderat lite på hur det går till hos förlagen när de bestämmer vilka bloggar som ska få sådana här pressutskick. Har någon av er koll? Har ni på något sätt anmält er eller jobbat aktivt för att få vara med på listorna över vilka som ska få pressutskick? Eller tvärtom, tillhör du de som innerligt önskar, men aldrig får något? Och till sist, vad tycker ni om själva konceptet, är det bara kul att få sån här post eller känner ni att det förpliktigar? 

Det undrar Carola med Barnboksbloggen i veckans bokbloggsfråga.

Jag har snart bloggat i ett halvår. Jag har inte fått någon fråga om att ta emot något och jag har heller inte bett om att få något recensionsexemplar. Jag gissar att för att förlag ska vilja skicka till en bokbloggare så ska den bloggaren kanske ha många läsare/följare och säkert som andra skrivit, också vara aktiv på andra sociala medier så att boken får så stor exponering som möjligt. Ja, så måste bloggaren förstås skriva om boken hen har fått för annars kanske det inte blir fler utskick?

Jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka om att ta emot recex, spontana eller önskade. Det skulle nog vara med blandade känslor. Det är ju alltid kul att få en present liksom men ibland kan presenten vara fel. Lite så tänker jag med recex. Min läsning styrs av vad jag är på för läshumör och det humöret kan skifta ganska ofta. Skulle jag få ett recex skulle jag känna att jag måste läsa och skriva något och att jag oavsett om det skulle bli en positiv eller negativ recension måste skriva något vettigt, mer utförligt och med djupare analyser än vad jag vanligtvis skriver. Och gissningsvis vill förlagen att jag ska läsa hela boken och är det då en bok jag inte gillar kan det bli knepigt eftersom jag helst lägger ned en sådan bok. Sedan vill förlagen förstås att jag ska läsa boken när den är aktuell och kanske inte två år senare eller när jag nu känner mig ”redo”.

Jag tror inte att jag kommer att be om recensionsexemplar och om man ska vara aktiv i sociala medier utöver bloggen så blir jag nog inte jagad av förlagen heller. Skulle något förlag mot all förmodan vilja skicka mig en bok så skulle jag nog vilja att de kollade av eventuellt intresse först, för ett spontanutskick skulle mycket väl kunna bli en hyllvärmare och det är väldigt trångt i mina hyllor. Men jag kan säga som så att alla bilderböcker är varmt välkomna! Ös på bara!

Standard

8 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga v.12

  1. Du har en poäng i det du skriver, att recex kan skapa en stressfaktor. Var och en måste känna efter själv om man tror att det där med att läsa på och i tid passar, och det kanske det inte alltid gör. Gott så. Då kan man låta det bero och odla sitt bokintresse på andra vis. Jag har dock märkt att det sällan mottas negativt om man tackar nej med en god motivation, t ex jag tror inte jag kan göra den här boken rättvisa för den intresserar inte mig. Då ser de tvärtom att man inte bara tar den för att man får den, och nästa gång kanske det gäller en titel man är genuint intresserad och då är också chanserna större att man lyfter fram den och skriver något snällt. Inte för att man är köpt utan för att det är en bok jag läst för att jag vill själv och som jag faktiskt gillar.

    Gilla

Kommentera

