En smakebit på söndag, Roman

En smakebit på söndag

Att det var dags att ställa fram klockan var ingenting jag hade lagt på minnet. En timme borta bara sådär. Jag har i alla fall varit och fyndat lite barnkläder då en second hand-affär med barnkläder och prylar har haft rea. Redan låga priser blev än lägre så jag känner mig nöjd. Nu tänkte jag ta mig lite kaffe och choklad och ägna mig åt lite läsning innan det är dags för lunch.

Boken jag tänker läsa är Sodomsäpplet av Bengt Martin. Det är årets Stockholm läser-bok. Det är också den boken jag tänker bjuda på en smakebit ur. Det är den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som uppmanar oss att om söndagarna dela med oss av små smakbitar ur böckerna vi läser. Utan spoilers förstås.

Min smakbit kommer från sid 127 för det är så långt jag kommit.

Joakim förstår att hon vet att han inte sovit i natt, men hon säger ingenting, tror att hon gör bäst i att tiga, tänker han. Hon måste ha hört honom; hela natten upp ur sängen och ut på toaletten. Värk i magen, strax ovanför naveln. En tvär smärta som liksom skar och bredde ut sig över hela mellangärdet. Det blir så när han är orolig för något, när något svårt ska hända. Han är nästan van vid smärtan och han tror inte att den är särskilt farlig. Har inte med operation eller död att göra.

 

Standard

30 thoughts on “En smakebit på söndag

    • Det förstår jag mycket väl! Stockholm läser har anordnats sedan 2002. Varje år väljs en bok (av författarcentrum och Stockholms stadsbibliotek?) och så blir det bokcirklar, författarsamtal eller olika evenemang kring boken. Ganska trevligt!

      Gilla

  1. Jeg tror dere har flere bruktbutikker og bruktmarkeder enn oss, og det er jeg ganske misunnelig på 🙂 Vi har kjørt til Gøteborg noen ganger og da funnet steder vi har vært innom, men det hadde vært fint å ha flere i nærheten 🙂
    Ha en riktig fin søndag!

    Gilla

Kommentera

