Helgfrågan, Läser & tänkt läsa

Helgfrågan v. 13

  • Har du någon form av läsplanering? 
  • Är det viktigt med en planering?
  • Ja, det undrar Mia den här veckan och eftersom jag har två sjuka barn hemma så har det blivit en dag med gott om tid till bloggande så då passar jag väl på att besvara frågan.(Och eftersom det här inlägget verkar bli helknasigt utan någon som helst form av styckeindelning kör jag punktlista. Det kan inte hjälpas!)
  • Nja, jag kan ha en idé om vad jag vill läsa i helgen, eller vad jag ska läsa för bok efter att jag läst klart den jag håller på med, men den idén kan ändras väldigt snabbt. Det jag känner för att läsa en dag kanske inte alls är vad jag känner för en dag senare. För tillfället har jag t.ex. flera biblioteksböcker hemma men det hindrade inte mig från att i går kväll, precis innan jag skulle gå och lägga mig, plocka fram en bok ur hyllan i stället. Har ju tänkt prioritera mina egna böcker men jag hade inte alls planerat att läsa den här boken just nu. Men jag kände helt enkelt för att läsa Denna dagen, ett liv omedelbart bums.
  • Ibland behöver jag planera min läsning. Jag är med i en bokcirkel och vi ska ses nästa vecka och diskutera boken Fiskarmännen så den har jag tänkt läsa nu i helgen. Det är bara när det är bokcirkeldags som jag planerar och ordentligt gör som jag tänkt – för det mesta i alla fall. Professorn står också högt på min prioriteringslista. Nu har läspausen (från Professorn alltså) blivit längre än vad jag tänkt.
Standard

27 thoughts on “Helgfrågan v. 13

  1. Jag planerar också min läsning ibland, men precis som för dig kan den listan ändras typ när som. Planerar dock oftast min kurslitteratur, det blir svårt annars, men det räknas väl inte 🙂 Så kul med bokcirkel!

    Gilla

    • Ja, när det är en bokcirkelbok så är det ju bra om den blivit läst när det är cirkeldags. Vad gäller biblioteksböcker fungerar jag ofta som så att om det är en bok jag verkligen vill läsa så ser jag till att den blir läst men ibland inte förrän det är dags att lämna igen den…

      Gilla

    • Jag kan tänka mig att om någon bara gav mig tillgång till en bok i taget så skulle jag anpassa mig. Men jag är glad att det inte är så, då det är lusten/humöret som styr min läsning.

      Gilla

  2. Bokcirkla är kul och det blir det en del planering kring. Planerar också en del kring jobbläsningen men nöjesläsningen blir lite som den blir, är lite av en humör och lustläsare och läser det jag känner för i stunden 😉

    Gilla

  3. Jag tycker det blir lite jobbigt när jag ser så många böcker på andra bloggar och instagram som jag också vill läsa, jag har så många serier jag vill börja läsa eller fortsätta läsa. Hade man inte bokbloggat hade det nog varit lättare 🙂

    Gilla

    • Ja, om man börjar tänka på alla böcker man vill läsa och att det hela tiden blir fler och fler samtidigt som man själv blir äldre och äldre och får mindre tid… Nej, bäst att inte tänka och bara läsa!

      Gilla

Kommentera

