Memoarer/biografier

Denna dagen, ett liv

Titel: Denna dagen, ett liv

Författare: Jens Andersen

Översättare: Urban Andersson

Förlag: Norstedts (2015)

Jag har kört lite maratonläsning skulle man kunna säga. Jag har ägnat större delen av dagen till att läsa ut boken Denna dagen, ett liv. Ja, jag var ju tvungen att fixa lite lunch och slänga in lite tvätt i maskinen men annars så!

Denna dagen, ett liv är en biografi om Astrid Lindgren och det var uppslukande läsning. Jag trodde inte innan jag påbörjade boken att det skulle gå så snabbt att läsa den eller att jag skulle bli så fast. Jag hade förväntat mig att det skulle vara intressant läsning men jag hade trott att det kanske skulle vara torrt och lite tråkigt och tänkt att det var en bok jag skulle ta och läsa i lite då och då när andan föll på. Men så blev det då inte – för kors i taket vad bra den var!

Nu är jag än mer sugen på att läsa Astrid Lindgrens krigsdagböcker och läsa om en del barnboksfavoriter; både för mig själv och för Viggo och Lilly. Ronja rövardotter var det inte så länge sedan jag läste för Viggo men den bok jag är mest sugen på att läsa om är Mio, min Mio. Tror nästan att jag ska ägna eftermiddagen åt den och påbörja Fiskarmännen, nästa bokcirkelbok, i morgon. Men först är det nog dags att hänga tvätt och fixa mellanmål.

Standard

4 thoughts on “Denna dagen, ett liv

  1. Det citatet får mig att tänka på vad min bror berättade för mig. Han och hans fru stod i köket och diskuterade något som de hade olika mening om. Då kom deras treåring in i köket, stannade upp, tittade på dem och sade just det citatet: Denna dagen, ett liv. Sedan vände hon och gick ut. Ungar, de kan träffa rätt med sina uttryck ibland, även om de inte vet exakt hur träffsäkert det är 😉

    Gilla

Kommentera

