Boktolva, Roman

De behövande

Titel: De behövande

Författare: Helena von Zweigbergk

Förlag: Norstedts (2016)

Jaaa! Nu har jag läst en bok av en författare som jag har med i min boktolva. Neeej! Jag lånade boken på biblioteket i stället för att läsa någon av böckerna jag har i hyllan.

Anledningen till att det nu blev den här boken stavas SLUMPEN. Jag var på biblioteket och då var den här boken frontad i nyhetshyllan, jag kom på att jag har Helena i min boktolva och jag mindes också att hon pratade om den här boken på Books & Dreams som jag var på, när det nu var, och att den verkade intressant. Vips, fick boken följa med hem och jag började läsa den på t-banan eftersom den är i perfekt format om man inte har så stor handväska.

Birgitta och Louise. Mor och dotter. 67 år och 32 år. (Om jag minns rätt.) En mor-dotter-relation som på ytan ser bra ut men som skaver en del. När Louise berättar att hon stött på Tom ute på stan, Birgittas gamla kille är det mycket som vill upp till ytan. Men vems minne är egentligen sant? Kapitlen varvas mellan Birgitta och Louise som berättare.

Ja, jag kan se att det är en välskriven bok (dock en del korrfel). Helena von Zweigbergk skildrar både mor och dotter på ett bra och trovärdigt vis och egentligen är de nog mer lika än vad de själva inser. Det är också intressant att man som läsare får följa bådas tankar och perspektiv i stället för att bara få en persons ”syn på saken”.

Men nej, jag kände mig väl inte särskilt engagerad i den här boken om jag ska vara ärlig. Jag tror att jag kommer tycka bättre om Zweigbergks andra romaner som jag har i hyllan för det här med relationer gör hon bra. Jag tror att en anledning till att jag inte faller som en fura för just den här boken är längden. Jag, som vanligtvis hyllar kortromaner tycker att den här väger för lätt. Jag vill ha lite mer…

Sen begriper jag mig inte alls på omslaget men det är en helt annan historia.

Standard

2 thoughts on “De behövande

Kommentera

