Bokcirkel, Roman

Fiskarmännen

Titel: Fiskarmännen (The Fishermen)

Författare: Chigozie Obioma

Översättare: Ninni Holmqvist

Förlag: Ordfront (2016)

Chigozie Obioma som har skrivit boken är född i Akure, Nigeria (han bor numera i USA) och det är där boken utspelar sig under 90-talet. Den som berättar historien är Ben. Han berättar om vad som hände honom och hans bröder då pappan blivit förflyttad till en annan stad genom sitt arbete.

Med pappan borta börjar nioårige Ben och hans tre äldre bröder (Obembe 11, Boja 14 och Ikenna 15) gå ned till floden och fiska. Vid floden har pojkarna en dag träffat Abulu, kallad galningen. Han säger att den äldsta brodern kommer att bli dödad av en fiskare. Egentligen får de inte vara vid floden och en dag blir de också upptäckta av en granne som förstås berättar vad hon sett för deras mamma. De slutar gå till floden men när pappan nästa gång kommer hem blir de alla bestraffade. Abulus ord påverkar Ikenna och han förändras mer och mer och drar sig undan sina bröder då han är övertygad om att en av dem kommer att döda honom.

Jag tycker att Fiskarmännen är en bra bok. Jag tycker om hur Chigozie lyckats gestalta personer och miljöer så att jag när jag läser hör ljuden, känner dofterna (och stanken) och ser alla karaktärer tydligt framför mig. Jag gillar berättarstilen och att alla (nästan) kapitel börjar med att någon beskrivs som ett djur. Jag är inte förvånad över att den här boken var nominerad till Bookerpriset 2015 och jag hoppas att boken kommer att bli filmatiserad någon gång.

Fiskarmännen läste jag med min bokcirkel och vi skulle alla rekommendera boken men kanske inte riktigt till vem som helst. Föredrar man att läsa feel good och lyckliga historier så kanske den här boken inte är riktigt rätt, för den är allt annat än ljus. Vi funderade också en del över slutet. Vad var det egentligen som hände? Jag måste nog ta och läsa om slutet så kanske jag blir klarare i min uppfattning.

Nästa bok vi ska läsa i bokcirkeln är Min fantastiska väninna av Elena Ferrante. Det är en bok som både lockar och inte lockar men jag tror inte att jag skulle ha läst den inom den närmsta tiden om den inte blivit nästa bokcirkelbok.

Standard

7 thoughts on “Fiskarmännen

  1. Pingback: Fiskarmännen – Lindabloggen

Kommentera

