Bokbloggsjerka

Bokbloggsjerka 7 – 10 april

Bokserier kan pågå i en hel evighet. Vad tycker du om det? Det undrar Annika i veckans jerka.

Nej, jag är inte överdrivet förtjust i långa serier. Är det fantasy eller dystopier så är det vanligt med 3-5 delar och det tycker jag är okej. Föredrar dock när det är en trilogi. Jag kan också välja att läsa en deckare som ingår i en serie men jag känner inget behov av att läsa alla delar särskilt inte om det är väldigt många.

Annat var det när jag var barn. Jag minns att jag fick låna Tvillingarna av en kompis när jag gick i (sjuan?) skolan. Det hann visserligen inte komma så många delar innan jag (och hon) var för gamla för dem – men åh, vad jag tyckte att det var bra böcker!

Standard

19 thoughts on “Bokbloggsjerka 7 – 10 april

  1. Ja, det är ju en bra sak med deckare – de är för det mesta fristående! Så jobbigt det hade varit med en deckarserie på 15 böcker där man måste läsa alla i tur och ordning 😨

    Gilla

  2. Som tonåring när böcker slukades, och jag kanske läste tre-sex stycken på en vecka (beroende på tjocklek och hur mycket tid jag hade) då var ju serier jättebra eftersom jag inte behövde ”leta” nytt. Nu är jag inte lika förtjust i långa serier, uppemot sju kan räcka. 😉

    Gilla

  3. Jag har nog egentligen svårt för att böckerna i de där långa deckarserierna kallas för fristående. Ofta är de inte alls det, har jag märkt. Det refereras glatt till sådant som har hänt tidigare 😦

    Gilla

    • Ja, ibland kan det verkligen vara så. Jag läste Tiggaren av Sarenbrant utan att ha läst tidigare böcker och det behöver jag inte göra nu heller eftersom jag fick veta precis vad som hänt. Där fick jag mycket information men ibland kan det vara väldigt luddiga hänvisningar som kan förvirra.

      Gilla

  4. Jag har tidigare funderat på varför så många serier ges ut som trilogier, men jag har börjat förstå varför det är ett koncept som håller. Fler böcker gör ofta att man ledsnar på både karaktärerna och faktiskt också på författarens sätt att berätta historierna. Trilogier är nog ganska lagom.

    Gilla

Kommentera

