En smakebit på söndag, Roman

En smakebit på söndag

Mari med den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss varje söndag att dela med oss av böckerna vi läser.

Ja, det blev en söndag den här veckan också och jag tänkte dela med mig av Sara Paborns senaste bok Blybröllop. Även om jag hunnit en bit tänkta jag bjuda på bokens inledning.

Nej, det var bäst det som hände, även för honom själv. Hur roliga skulle de följande tio, tjugo åren ha blivit med den hälsan – och det sinnelaget? Inte så värst roliga skulle jag vilja påstå. Det hade bara varit ett upprätthållande, en långsam död, mer utdragen än den han fick. Han hade minsann ett bra liv, annat kan man inte säga. Behövde aldrig tänka på någon annan än sig själv. Åt när han fick lust, osunda mängder. Somnade innan huvudet hunnit landa på kudden – tvärt och fort. Snarkade beskäftigt som för att påminna omvärlden om att han minsann fanns till fastän han sov. Han hade all rätt at ta plats!

Själv sover jag tyst, men jag drömmer desto livligare. Horst mindes aldrig en dröm. Det var nära att jag själv strök med, men jag klarade mig undan med en hårsmån.

Det var verkligen i elfte timmen.

Standard

33 thoughts on “En smakebit på söndag

  1. Jeg tror ikke de lever noe godt liv de som ikke tenker på noen andre enn seg selv. Det er jo nettopp i det ydmyke møtet med andre at livet er bra 🙂 Ha en riktig fin palmesøndagskveld og en god påske!

    Gilla

Kommentera

