Memoarer/biografier, Roman

Förändring

Titel: Förändring (Change)

Författare: Mo Yan

Översättare: Lennart Lundberg

Förlag: Tranan (2013)

Vad som lockade mig att läsa den här boken är förstås det faktum att Mo Yan tilldelats Nobelpriset (2012) och en bok av det här formatet är det perfekta valet när det gäller att stifta bekantskap med en ärad pristagare.

Trots det lilla formatet har boken legat oläst en lång tid (se bara bilden med apelsiner, det var ett bra tag sen vi hade det hemma men jag är för lat för att ta en ny bild!) men eftersom det börjar bli dags att lämna igen den och för att jag ville ha något snabbläst så att jag kan börja på någon ny bok när påskutmaningen kör igång i morgon så tog jag då äntligen tag i denna lilla bok.

Det är en blandning av memoar och roman det här. En mycket lättläst bok. När jag satt och läste den var det som att sitta och höra någon berätta om sitt liv med några valda anekdoter. Mo Yan berättar om hur han blev utslängd ur skolan, kommer in i militären, börjar undervisa och skriva. Han berättar om återkommande personer och om hur samhället i Kina förändrats.

Det var en trevlig bok, kanske inte en bok som lämnar något större avtryck hos mig men som en introduktion till ett nytt författarskap funkar den utmärkt. Jag läser gärna något mer av Mo Yan.

Du får gärna lämna något tips om du har en särskild bok att rekommendera av honom.

 

Standard

6 thoughts on “Förändring

Kommentera

