Mord och sånt där spännande

Askungar

Titel: Askungar

Författare: Kristina Ohlsson

Förlag: Pocketförlaget 2010 (Piratförlaget 2009)

Jag är numera inte en alltför flitig deckarläsare om jag jämför med vad jag har varit men vad ska man läsa under påsken om inte en påskekrim? Jag hade en del hemma att välja på och valet föll på Kristina Ohlssons Askungar. Det är första boken om Fredrika Bergman och den serien har jag varit nyfiken på ett tag dels för att jag har hört så mycket positivt om den och dels för att jag har tyckt om Kristina Ohlssons barnböcker om Glasbarnen.

En flicka försvinner från ett tåg. Kommisarien Alex Recht och hans grupp med Peder Rydh och Fredrika Bergman får fallet som först verkar glasklart då flickans mamma och pappa inte har den bästa historien. De är inte längre tillsammans och han har dessutom misshandlat henne. Snart visar det sig att det inte alls är så okomplicerat som de först trott. En ung kvinna förstår däremot tidigt vem som har tagit flickan och varför. Det är en person som hon är väldigt rädd för.

Fredrika Bergman trivs inte toppen som akademiker hos polisen och både Alex och Peder har synpunkter på hennes person och hennes sätt att arbeta och poängterar gärna sina egna färdigheter. Peder Rydh har inte det bästa privatlivet. Hans fru fick en förlossningsdepression efter att ha fött parets tvillingar och han har flera gånger varit otrogen med en kollega inom polisen.

Jag tror att jag tyckte bäst om att läsa om deckargruppen snarare än själva fallet som skulle lösas. Kanske är det därför jag inte brukar läsa deckare så ofta? Försvunna barn och misshandlade kvinnor är också en vanlig ingrediens som jag inte tycker är så jättekul läsning.

Askungar är ändå en helt okej deckare måste jag säga. Det är en välskriven bok med en intrig som funkar även om jag tycker att den är rätt knäpp, men som sagt tyckte jag den främsta behållningen var gruppen och deras privatliv. Jag hade varit en stjärna om jag jobbat med Alex Recht och hans team. Jag tyckte att de var lite sena med att fatta motivet men ska det bli en bok så…

Jag har fler delar hemma om Fredrika Bergman som jag  säkert kommer att läsa men jag känner inte att jag har någon brådska.

Standard

2 thoughts on “Askungar

Kommentera

