Ungdomsbok

Djupa Ro

Titel: Djupa Ro

Författare: Lisa Bjärbo

Förlag: Rabén & Sjögren (2015)

Ja, Djupa Ro har jag haft hemma länge och den sista chansen att läsa den innan den ska tillbaka till biblioteket var nu under påsken så då var det bara att sätta igång! Och nu i pauserna av Let’s dance får jag ta och knåpa ihop några ord också.

De var fem vänner som växte upp tillsammans i Ingelstad. David, Ludde, Jonathan, Paula och Tove. David och Ludde drog till Norge och rensade fisk efter studenten, Paula började studera i Uppsala. Jonathan var ett år yngre och blev kvar i Ingelstad. Tove och han började träffas lite mer när de andra åkt därifrån men även Tove har lämnat Ingelstad (tror jag).

Nu är Jonathan död. Han hittades drunknad vid badplatsen vid Djupa Ro. Alla vänner återvänder till staden en vecka innan begravningen. De umgås med varandra och börjar fundera över Jonathans död. Han hade alkohol i blodet, han som aldrig brukade dricka. Vad var det egentligen som hade hänt?

Jag var inte helt säker i början av boken om berättaren var tjej eller kille men det kom fram ganska snabbt att berättaren var David.

Jag tyckte väldigt mycket om Djupa Ro. Det kanske inte kom som en överraskning vad som hade hänt Jonathan men det gör absolut ingenting. Jag kände mig också lite skeptisk till ett annat avslöjande i boken, tänkte att ”jaha, ska det här temat också klämmas in” men sen när jag tänkt på saken så tycker jag nog ändå att det var bra för det fanns trots allt en poäng med det hela. Det är en fin och välskriven bok om vänskap, sorg och en gnutta kärlek. Hur väl känner man egentligen en annan människa? Vad vet du om dina vänner och vad kan man och vad kan man inte göra för sina vänner?

Djupa Ro är en ungdomsbok som jag även som vuxen läste med stor behållning. En bok för alla åldrar som säkert kommer stanna kvar i minnet ett bra tag.

Standard

Kommentera

