Fantasy, Ungdomsbok

Stad av skuggor

Titel: Stad av skuggor (City of Bones)

Författare: Cassandra Clare

Översättare: Jan Risheden

Förlag: Bonnier Carlsen (2013) (2016 min)

Just det, jag har läst Stad av skuggor under påsken. En sån där härlig tegelstens-fantasy. Den här utspelar sig i vår värld men med skuggjägare, vampyrer, varulvar, häxor, trollkarlar och en massa demoner och andra väsen.

Det här är första boken (av sex?) i serien The Mortal Instruments och jag köpte min på bokrean för halva reapriset eftersom jag börjat kolla på serien på Netflix och var lite nyfiken på bokserien.

Clary Fray lever ett helt vanligt liv tillsammans med sin mamma i New York. Pappan är död och har aldrig funnits med familjen. Hon umgås med bästa vännen Simon (som är kär i henne) och ska gå en konstkurs på sommaren. Men så besöker hon en nattklubb och allt förändras. Hon träffar på Jace, Alec och Isabelle som dödar en demon (som först ser ut som en vanlig snygg kille) på klubben. Att Clary kan se dem är visst konstigt och sen försvinner hennes mamma och oj, hon var visst inte en vanlig tjej utan dotter till två skuggjägare och pappan lever och är ungefär lika ond som Voldemort. Typ.

Ja, alltså, det här är inte något litterärt mästerverk fullt med härliga språkliga formuleringar om någon trodde det, boken är inte heller tankeväckande på något sätt. Nej, det här är enbart skön bladvändarfantasy. Jag läser för att jag vill veta vad som ska hända och det händer saker hela tiden. Tv-serien skiljer sig ganska mycket från boken tycker jag men jag gillar bägge. Eftersom jag har sett serien så blir det de skådisarna jag ser framför mig när jag läser och då har jag inte tänkt så mycket på hur de faktiskt beskrivs i boken.

Jag kommer att läsa fortsättningen, har redan reserverat andra boken på biblioteket!

Standard

Kommentera

