Slukaråldern

Anton och andra olyckor

Titel: Anton och andra olyckor (Anton og andre uhell)

Författare: Gudrun Skretting

Översättare: Barbro Lagergren

Förlag: Lilla Piratförlaget (2016)

Anton är tolv år. Han får reda på att han kom till genom en olycka. Hans föräldrar använde kondom och han är resultatet av en pyspunka. Om det inte var meningen att han skulle finnas – kan han ändå vara meningsfull?

Antons mamma är död. Hon blev påkörd av 3-ans buss. Anton bestämmer sig för att bli meningsfull genom att hjälpa sin pappa få en ny tjej. Han börjar med att anmäla pappa till en stickningskurs och där finns en kvinna som blir mycket intresserad av pappan. Men hu, henne vill ju inte Anton ha som ny mamma!

Antons bästa vän är Ine. Hennes föräldrar är inte så kära längre och hon vill hjälpa dem att bli det igen. Hon ber Anton om tips men säger att det är hennes kusin som behöver hjälp.

Det här är en bok som främst riktar sig till barn i åldern 9-12 år och jag måste erkänna att jag när jag började läsa boken blev högst osäker på om jag skulle fortsätta. Boken skulle vara rolig men den var ju inte det och vad är då poängen? Men jag läste trots det vidare (konstigt nog) och faktiskt så blev det riktigt kul läsning. Om det var för att jag kom in i boken eller för att det blev ”bättre humor” kan jag inte svara på. Kanske var det en blandning? Kanske var det läshumöret som behövde komma i fas?

Anton och andra olyckor är en rolig bok om vänskap och kärlek och en massa tokigheter. Att mamman är död är fakta och inte något som gör boken det minsta sorglig. Det är en bok som kan läsas av såväl barn som vuxna. Den påminde mig litegrann om Berts dagböcker som jag läste som barn/ i yngre tonåren även om jag nu som vuxen kanske inte skulle uppskatta Bert lika mycket som jag gjorde då?

Jag gillar omslaget men det skulle vara intressant att höra målgruppens tankar om det.

 

 

Standard

Kommentera

