Bokbloggsjerka

Bokbloggsjerka 21 – 24 april

Att jag gärna sover lite längre när det är helg var inte något som Lilly tog någon som helst hänsyn till i morse. Till råga på allt vaknade hon tidigare än när klockan ringer på vardagarna. Varför?! Eller, jo, hon sa att hon var hungrig men eftersom frukosten fortfarande står kvar på bordet så var hon visst inte alls särskilt hungrig.

Jaja, jag satte mig med morgonkaffe och boken Män förklarar saker för mig när jag fixat frukost till barnen och det är inte så dumt. Nu är det dags för andra koppen kaffe och lite bloggläsande och bloggskrivande. Tänkte börja med att vara med i Annikas bokbloggsjerka. Den här gången undrar Annika vad vi tycker om karaktärernas betydelse.

Hur avgörande är karaktärerna tycker du? 

Det är klart att karaktärerna är viktiga. Hur viktiga beror lite på vad det är för typ av bok. Ibland kan jag ha svårt för böcker där jag inte alls tycker om huvudpersonen, den kanske har en personlighet som jag inte tycker om. Ofta kan boken vara väldigt bra ändå trots att jag inte tycker om huvudpersonen, det är ju heller inte alltid meningen att man ska göra det.

Det viktiga är nog snarare att karaktärerna känns trovärdiga och inte för ”platta” än att jag kommer ”överens” med dem. Men jag har märkt att jag är olika ”förlåtande” i olika typer av böcker. Jag är betydligt mer kräsen och krävande när jag läser en mer litterär bok än när jag läser exempelvis fantasy. Och visst kan jag fortsätta läsa en bok även om jag tycker att någon karaktär inte är så välskriven om handlingen och språket i övrigt är bra. Det kan till och med vara så att om handlingen är bra tänker jag inte så mycket på hur karaktärerna egentligen skildras om det inte är något som verkligen sticker ut. På något sätt har jag ju skapat mig bilder av hur karaktärerna är även om det inte alltid är vad som faktiskt står i boken.

Standard

12 thoughts on “Bokbloggsjerka 21 – 24 april

  1. Intressant svar! Jag kan hålla med där att man faktiskt skapar en egen bild. Så att lite platta karaktärer ändå känns ok. Tänkte inte på det när jag skrev mitt svar, spännande med en ny tankegång 🙂

    Gilla

Kommentera

