Essäer, fakta och sånt där svårkategoriserat

Män förklarar saker för mig

Titel: Män förklarar saker för mig (Men Explain Things to Me)

Författare: Rebecca Solnit

Översättare: Helena Hansson

Förlag: Daidalos (2015)

Jag har precis läst en bok som jag tycker att väldigt många människor borde läsa, nämligen essäsamlingen Män förklarar saker för mig.  Det är en lockande ironisk titel på en bok och vad första essän i samlingen heter. Essän börjar också med en komisk anekdot om när författaren var på en fest och värden när han får höra att hon precis skrivit en bok om Muybridge avbryter henne och börjar prata om den väldigt viktiga boken om Muybridge som hade kommit ut. Givetvis visar det sig att det är hennes bok han pratar om…

Det är hög igenkänningsfaktor för ja, jag har också varit med om män som förklarar och berättar saker för mig som jag redan vet. För det är förstås det Rebecca Solnit menar och hon skriver också att hon givetvis inte har någonting emot att män lär henne saker hon inte redan vet.

Men från det i alla fall på ytan lite komiska fortsätter Solnit sin essäsamling med att skriva om trakasserier, kvinnomisshandel, våldtäkter och mord på kvinnor. Om att det är kvinnor som blir tillsagda att inte klä sig som slampor eller undvika vissa områden för att inte bli våldtagna, inte män som blir tillsagda att hörrni, låt bli att våldta. Om män som tycker sig ha rätt till kvinnors kroppar och hur kvinnor tystas ner och misstros när de väl säger någonting.

Och ändå är det än i dag så att när en kvinna säger något besvärande om mäns olämpliga uppträdande, utmålas hon som galen, paranoid, ondskefull och konspiratorisk, som en patologisk lögnare, en gnällspik som inte fattar att alltihop är på skoj, eller allt detta på en gång. (144-145)

Solnits essäsamling handlar om att se mönster, att få en helhetssyn i patriarkala samhällsstrukturer. Egentligen är det väl inte något nytt under solen men den tunna boken Män förklarar saker för mig är ändå en sorts ögonöppnare och mycket intressant läsning. Det är också en betydligt mer lättläst bok än vad jag hade väntat mig. Hade som vanligt tänkt läsa en essä i taget och dra ut på läsningen men jag blev fast och läste hela boken i dag.

Läs den och diskutera den!

Standard

4 thoughts on “Män förklarar saker för mig

Kommentera

