En smakebit på söndag, Noveller

En smakebit på söndag

Tänk att det redan är söndag igen. Den här veckan har gått fort. Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss att dela med oss av vad vi läser med små smakebitar på söndagarna. Enda regeln är inga spoilers!

Jag läser fortfarande Astrid Lindgrens Krigsdagböcker 1939-1945 men jag läser andra böcker också. Jag har precis läst första novellen Flykten i novellsamlingen Anklagelsen – Förbjudna berättelser från Nordkorea och det är ur den boken min smakebit kommer från. Jag har valt prologen (sida 7-8) som smakebit.

Den där skäggige europén påstod att kapitalismen är en värld av mörker medan kommunismen är en värld av ljus.

Jag är en eldfluga som lever i ljusets värld, men mitt öde är att lysa bara i mörker, och jag hävdar högt och ljudligt att om mörkret är en natt utan måne är den skäggiges ljusvärld en avgrund svart som beck.

Jag har bott i Nordkorea i femtio år som en talande robot, som en man under oket. Mina berättelser har jag skrivit driven inte av talang utan av förbittring, och jag har inte använt bläck och penna utan mina egna benpipor och tårar av blod.

De är lika karga som öknen, lika torftiga som stäppen, lika ömkliga som sjuklingar, lika klumpiga som grova stenverktyg. Men ändå, käre läsare, ber jag dig: Läs dem!

Standard

30 thoughts on “En smakebit på söndag

  1. Jeg har lest flere bøker fra Nord-Korea og lært litt om dette lukkede landet. De som bor der er sviktet av hele verden, og drevet i døden av en forfengelig diktator. Det er tøft å lese om dem, og det er bare de som klarer å rømme vi hører noe som helst om. Krigsdagbøkene ligger hjemme, de har jeg tenkt å lese i sommer. Det vil si etter eksamen. Da skal jeg lese akkurat hva jeg vil! 🙂 Ha en riktig fin søndag!

    Gilla

  2. Tack för smakbiten. Kände inte till den här boken, verkar intressant. Läst några böcker om avhoppade nordkoreaners vittnesskildringar, man slutar visst aldrig förvåna sig över det där landet…

    Gilla

Kommentera

