Hett i hyllan, Roman

Hett i hyllan #20

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Så skriver Bokföring enligt Monika och den här torsdagen är min heta bok Valvets hemlighet av Sylvie Crossman och Michel Gabrysiak. Boken är från 1990 men jag skulle gissa att i min hylla har den bott sedan början av 2000-talet. Lite av baksidestexten:

Egypten, på 1000-talet den västliga världens centrum, ett land som blomstrade tack vare sina vidsträckta handelsförbindelser. Judar, muslimer och kristna har levat sida vid sida, men nu hotas jämvikten och toleransen till följd av en ekonomisk kris. 

Med den judiske bankiren och handelsmannen Nahray ben Nissim i spetsen föresätter sig en grupp köpmän att avstyra hotet. De sänder en karavan till Ghana med varor för att köpa guld, som ska stabilisera ekonomin. Hela företaget hotas genom intriger och grymhet från fundamentalistiska muslimer och utländska köpmän.

Jag vet precis varför den är oläst. Den lockar mig helt enkelt inte och jag förstår inte hur boken hamnat i min hylla från början. Kanske tänkte jag att ”det här är säkert intressant” för på baksidan står även att boken har en verklighetsbakgrund. Med bl.a. brev och diverse andra dokument ska författarna återskapat ett ”kritiskt skede i Egyptens historia”.

Okej, jag ska påbörja den här boken i år. (Ha, säkert!) Jag lär väl märka ganska snabbt om det är en bok jag vill läsa eller om det är ett tack, men nej tack och då är det verkligen på tiden att den får vandra vidare och ge plats åt en annan bok.

Standard

6 thoughts on “Hett i hyllan #20

Kommentera

