Tematrio

Tematrio – Maj, Maya, Mei osv

Det var ett tag sedan jag var med i veckans tematrio. Så här skriver Lyrans Noblesser den här veckan

Dags för en ny månad och en ny variant av majtema. Det finns många författare och bokliga karaktärer som heter någon variant av Maj, t ex Maja, Mei, Maya eller liknande. Berätta om tre böcker skrivna en författare, eller innehållande en karaktär vid namn Maj! 

Jag måste erkänna att jag ganska snabbt glömmer bort vad karaktärer i böckerna jag läser heter men jag kom i alla fall på tre stycken Maja.

  1. Tio över ett av Ann-Helén Laestadius – Huvudpersonen heter Maja och bor i Kiruna. Hon ställer klockan tio över ett varje natt när det är dags för gruvsprängningarna. Hon måste rädda familjen om huset skulle rasa. Augustpriset för bästa barn/ungdomsbok förra året.
  2. Maja Gräddnos i Pelle Svanslös-böckerna av Gösta Knutsson
  3. Maja är också namnet på flickan som lär prinsessan att leka i Astrid Lindgrens berättelse Prinsessan som inte ville leka.
Standard

14 thoughts on “Tematrio – Maj, Maya, Mei osv

Kommentera

