Hett i hyllan, Roman

Hett i hyllan #21

Lilly blir hemma från förskolan i dag med och nu har jag också fått ont i halsen. Jag som precis blivit kvitt förra förkylningen. Jaja, det är som det är. Jag får passa på att blogga lite under dagen, även om det kanske blir med många pauser. Just nu sätter Lilly ihop magnetbokstäver och så ska jag läsa vad som står.

Men nu var det dags att vara med i Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan.

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här gången har jag plockat ut boken Arvingen till Ballantrae av Robert Louis Stevenson. Just precis han som är mest känd för Skattkammarön. Skattkammarön har jag också i hyllan och pinsamt nog är jag inte helt säker på om jag har läst den eller inte. Ja, alltså, jag vet att jag inte har läst exemplaret jag har i hyllan för det är den nya granna utgåvan med fina bilder av Robert Ingpen men läste jag boken som barn? Jag kan ju storyn men den är ju välkänd så därför är minnet oklart.

Men nu var det Arvingen till Ballantrae. Boken har jag haft länge i hyllan (tryckt 2003) tror jag men jag minns inte hur eller när den flyttade in. Mest troligt vid någon rea eller efter ett loppisbesök.

Genom betjänten Mackellar berättas historien om familjen Durie som splittrades i och med det jakobinska upproret 1745. I handlingens centrum finner vi den förföriske men sataniske James Durie och hans bror Henry. Förhållandet mellan bröderna präglas av ödesdiger rivalitet. Med i spelet finns även den vackra och förmögna kvinna som förälskar sig i en av bröderna men gifter sig med den andre. (Lite av baksidestexten.)

Standard

4 thoughts on “Hett i hyllan #21

Kommentera

