Historia, Memoarer/biografier, Samhälle

Krigsdagböcker 1939-1945

Titel: Krigsdagböcker 1939-1945

Författare: Astrid Lindgren

Förlag: Salikon förlag (2015)

Jag började läsa Krigsdagböcker 1939-1945 redan under påskhelgen så den har tagit mig ett tag att komma igenom men så går det när jag läser flera böcker samtidigt. För mig var det här inte en sträckläsningsbok utan en bok som jag läst lite då och då i.

Som alltid när jag läser en bok som skildrar hur det var i Sverige innan jag var född men då släktingar levde tänker jag att jag borde ha frågat mer när jag hade chansen. Redan 2:a september 1939 skriver Astrid att hon ”fick syn på anslaget att 1898 års män var utkallade.” Min farfar var född 1898, precis som Astrids man Sture. Farfar dog när jag var liten men farmor, varför frågade jag inte henne om hur det var i Sverige under kriget? Eller förr all del, i Sverige ”förr”? (Och i Finland eftersom hon var född där?) Tror inte att jag en enda gång hade ett ordentligt vettigt samtal med henne om hennes liv. Men det är lätt att vara efterklok.

Tänk ändå vilken tur då att få ta del av Astrid Lindgrens tankar och reflektioner om den här tiden. Vara med från början när kriget bryter ut och oron hon skildrar, ska Sverige dras in i kriget eller inte? Hon skriver om hur det går i kriget och har med många tidningsurklipp där det bl.a. svart på vitt står om judeutrotningen så att omvärlden  inte skulle ha någon koll på vad som hände är bevisligen fel om man var läskunnig. Jag tyckte att det var väldigt intressant läsning men jag lusläste inte riktigt alla tidningsurklipp ska jag erkänna. I slutet av boken var det dock med ett mycket bra reportage från Quislings rättegång skrivet av Barbro Alving. För mig var det väldigt informativt då jag inte vetat så mycket om honom eller vad han gjorde mer än det faktum att han var en förrädare.

Astrid Lindgren skriver förstås inte bara om krigets utveckling och hur det påverkar livet i Sverige med ransoneringskort, hon skriver också om vardagen och familjelivet och det är spännande att få en inblick i det liksom i hennes begynnande författarkarriär.

Som lite kuriosa verkar Astrid också ha varit ganska intresserad av Europas kungahus för ganska ofta skriver hon om vad som händer i deras liv också. Då tänker jag också på min farmor som hade en bild av kungen på väggen, vilken av de gamla kungarna det var har jag glömt.

Är man intresserad av att läsa om den här tiden och få en inblick i hur en familjs vardag såg ut tycker jag att man ska läsa den här boken. Det är en välskriven samtidsskildring och många gånger lyser Astrid Lindgrens humor igenom trots att mycket hon skriver är dystert och mörkt. Sedan hörde jag ofta hennes röst när jag läste och det måste ju ses som en klar bonus!

Standard

2 thoughts on “Krigsdagböcker 1939-1945

Kommentera

