Mord och sånt där spännande, Samhälle

Trippelmordet i Uddevalla

Titel: Trippelmordet i Uddevalla (Svenska brott 2)

Författare: Thomas Bodström & Lars Olof Lampers

Förlag: Norstedts (2017)

Minns ni trippelmordet i Uddevalla (mars 2015)? Två unga män och en ung kvinna hittades skjutna och det fick en hel del uppmärksamhet i Media.

Det här är boken om hur polisarbetet och rättsprocessen gick till i det fallet. Mordutredningen beskrivs i detalj. Det framkommer snabbt att de mördade männen rörde sig i kriminella kretsar och misstankarna om att mördarna finns i offrens bekantskapskrets kommer tidigt. Bevisen verkar peka på två bröder som är offrens barndomsvänner. De häktas och sedan får vi följa med i utredningen från början till slutet i Hovrätten.

Det här är verkligen inte min typ av bok och att jag plockade upp den beror enbart på en mycket uppskattande recension av Anette på bloggen justnujusthar som gjorde mig nyfiken. Min förutfattade bild av den här typen av böcker var att det skulle vara som att läsa ett förlängt kvällstidningsreportage där det frossas i makabra detaljer – ju värre desto bättre.

Så vad tycker jag då om boken?

I början var jag skeptisk till om jag skulle komma igenom boken, det var så många namn och nej, jag var inte fast från början. Jag läste andra böcker samtidigt som jag valde att prioritera före den här. Men jag läste vidare och när jag väl tog mig tiden att gotta ner mig i boken ordentligt så fastnade jag ändå ganska snabbt och läste vidare med stort intresse.

Jag har inte någon större kunskap om hur rättsprocessen i Sverige fungerar eller för all del hur mordutredningar går till och av den anledningen tyckte jag att Trippelmordet i Uddevalla var väldigt intressant läsning. Jag var heller inte särskilt insatt i det här fallet mer än att jag mindes morden, jag mindes t.ex. inte alls vad som hände sedan.

Trippelmordet i Uddevalla är en intressant och välskriven bok som på ett pedagogiskt och lättläst sätt går i genom hur det går till att ”lösa ett brott”. Vad som görs på en brottsplats, hur vittnen fungerar, hur offer och misstänkta kartläggs, vad som händer när någon häktas, hur domstolar ser på bevis och varför det kan bli så olika domar i tingsrätt och hovrätt. Kort sagt, hur en mordutredning och rättsprocess fungerar.

Kommer jag att läsa fler böcker i samma serie eller genre? Jag vet inte. Jag blev i alla fall inte avskräckt. Det var inte som att läsa ett sensationsreportage.

Standard

4 thoughts on “Trippelmordet i Uddevalla

  1. Vilken tur att jag inte lurade dig till att läsa något som kändes som bortkastad tid i alla fall 🙂 Det är just hur en verklig utredning går till, och de verkliga omständigheterna kring brott, som gör mig så nyfiken på den här typen av böcker. Istället för att själv plöja igenom tusentals sidor av förundersökningsmaterial och rättegångsprotokoll får man allt sammanställt i kronologisk ordning. Och så personernas liv, deras värderingar och hur de resonerar. Om jag inte läste om det skulle jag inte ha en aning. Vi får väl se då, om vi läser nästa bok i serien och kan diskutera läsupplevelser igen 🙂 Ha en fortsatt fin söndag!

    Gilla

    • Nej, verkligen inte bortkastad tid! Det var intressant att få en inblick i hur allt fungerar och det var även spännande eftersom jag inte visste hur det hela slutade. Blir nyfiken på hur det går för brorsan som är i Libanon (var det väl?) om han kommer att få fängelse där eller vad som kommer att hända honom.

      Liked by 1 person

Kommentera

