Memoarer/biografier

Riktiga Elsie

Titel: Riktiga Elsie

Författare: Elsie Johansson

Förlag: Albert Bonniers Förlag (2016)

För många år sedan läste jag Glasfåglarna av Elsie Johansson. Det var första delen av en trilogi och när jag läste den hade den andra boken Mosippan också kommit ut men inte sista boken Nancy som jag läste samma år som den kom (2001). Jag tyckte mycket om trilogin om Nancy men sedan dess har jag inte läst något av Elsie Johansson. Det har väl helt enkelt inte varit någon bok som lockat mig (eller som slumpmässigt råkat hamna i mina händer).

Men den här boken, Riktiga Elsie, har jag varit nyfiken på sedan jag hörde något radioprogram förra året, det var nog förresten Lundströms Bokradio, där hon var med. Vi satt i bilen på väg hem från landet och jag kände direkt att den här boken vill jag läsa. Givetvis var det för långa köer på biblioteket för att jag ens skulle orka ställa mig i kön, jag vill gärna se ljuset i tunneln när jag reserverar en bok. Alltså, den behöver inte komma direkt men jag vill inte behöva vänta ett halvår eller längre…

Nu slumpade det sig som så att boken stod i nyhetshyllan på biblioteket och då fick den följa med hem. Ingen kötid alls men måste läsas inom 14 dagar. Sagt och gjort. Nu har jag läst.

Som framgår av både titel och omslag, ja, jag tycker i alla fall inte att det kan råda något tvivel om saken, så är Riktiga Elsie, Elsie Johanssons memoarer. Hon skriver om nu och då, om sitt liv och sina nära och kära och vägen till författarskapet. Elsie Johansson är född 1931 och hon skriver om hur det var att växa upp i Fattigsverige. Hennes familj var väldigt fattiga och levde under väldigt knappa förhållanden. Hon gifte sig också som väldigt ung och det blev ett väldigt långt (55 år?) men inte helt lyckligt äktenskap. Efter väldigt många år bröt hon till slut upp och det är så härligt att läsa om hur lycklig hon är nu med mannen hon lever med i dag.

Elsie Johansson har även skrivit lyrik, det var med diktsamlingen Brorsan hade en vevgrammofon som hon debuterade 1979 och många dikter eller bitar ur dikter finns med i den här boken. Det är dikter ur livet.

Riktiga Elsie var kanske inte någon större läsupplevelse eller bladvändare för min del men jag tycker att det är en intressant bok, kanske främst som ett tidsdokument. Med Astrid Lindgrens Krigsdagböcker 1939-1945 färskt i minnet är det intressant att jämföra hur olika det kunde vara för familjer under krigsåren. Elsies mamma gick runt hos grannarna för att få köpa lite mjöl så att hon kunde baka medan det i Astrids hushåll aldrig syntes någon brist på mat under kriget.

Astrid Lindgren finns förresten med i Riktiga Elsie.

 

Standard

2 thoughts on “Riktiga Elsie

Kommentera

