Hett i hyllan, Roman

Hett i hyllan #22

Jag är så innerligt trött på att vara förkyld och ha ont i halsen. Nu räcker det! Som tur var hindrar det mig inte från att göra trevliga saker. I går var jag på bio och såg Sameblod. En mycket bra film!

Och nu är det dags att vara med i Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan.

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här gången har jag plockat fram Bengt Anderbergs Amorina. Den köpte jag på Åhléns rea på rea i början av 2000-talet.

Romanen Amorina skildrar min släkts otroliga och därför hopljugna öden från 1830-1935. Ett sekel som nu ter sig nästan paradisiskt. ”Fredens, ångans och elektricitetens århundrade”: dock avbrutet av det första världskriget, ursprunget till vårt århundrades elände. (Del av baksidestexten som Bengt Anderberg skrivit.)

Standard

8 thoughts on “Hett i hyllan #22

    • Nej, kan inte påstå att den lockar mig heller. Jag tror att jag måste ta ett ryck och rensa ut gamla böcker. Kanske läsa ett kapitel först och se vilka som får stanna efter det.

      Gilla

Kommentera

