Hett i hyllan, Pristagare, Roman

Hett i hyllan #23

Vilken härlig dag det har varit i dag! Äntligen lite värme och det passade bra för i dag var det förskolans dag på Lillys förskola. Nu har vi precis kommit hem och ska snart äta middag men innan det är jag med i Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan.

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här gången har jag valt en bok som väldigt många läste när den kom, särskilt efter att den tilldelades Augustpriset det året (2002). Jag fick en signerad bok men har fortfarande inte läst Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren.

Det är inte bara hans kärlek som är vidunderlig – utan också han själv, Hercule Barfuss. Alltsedan han föddes på ett glädjehus i Königsberg 1813 har han väckt människors fasa med sin vanställdhet. Han är också döv, och dvärg, men han har fått en sällsynt gåva – förmågan att läsa andras tankar. Den kommer att skänka honom ett våldsamt och märkligt öde, och farliga fiender… (Baksidestexten)

Den här boken vill jag läsa. Någon gång.

Har du läst boken? Hur står den sig i förhållande till andra Augustpristagare?

Standard

8 thoughts on “Hett i hyllan #23

  1. Bara titeln på den gör att jag inte blir intresserad 🙂 Jag har inte läst något av Vallgren, än, men en av hans böcker står i hyllan.

    Gilla

Kommentera

