Roman

Problemet med får och getter

Titel: Problemet med får och getter (The Trouble With Goats and Sheep)

Författare: Joanna Cannon

Översättare: Klara Lindell

Förlag: Louise Bäckelin Förlag (2016)

Jag har läst Problemet med får och getter och nu när jag ska skriva några rader om den slås jag av tanken att den med fördel kan avnjutas nu på sommaren. Handlingen utspelar sig under två tidsplan, dels under en varm sommar, 1976 och dels med tillbakablickar till 1967, då visserligen ingen sommartid men man tager vad man haver.

En förort i England. Mrs Creasy har försvunnit och alla grannar tisslar och tasslar om vad som kan ha hänt men skyller högt på värmeböljan.

Grace och Tilly är två flickor som inte nöjer sig med det och de två kluriga töserna bestämmer sig för att leta efter Gud för att få svar. De letar hos alla grannar på gatan och det visar sig att alla har hemligheter.

Flickorna går till och med till huset som alla alltid sagt åt dem att undvika. Där bor en man som 1967 tog en bebis – säger alla grannar men var det verkligen så?

Det här är Joanna Cannons debut och jag kan mycket väl tänka mig att läsa fler böcker av henne i framtiden. Det var en trevlig bok där barn, som så ofta, visar sig klokare än de vuxna. Visserligen är det en försvunnen kvinna och visserligen någon som dör och visst var bebisen borta – ett tag, men det är en roman och inte en deckare – trots gåtan. En ganska söt och charmig roman också även om vissa frågor lämnades obesvarade och även om jag inte förstod poängen med allt. Men det är bara petitesser jag har att anmärka på.

Standard

2 thoughts on “Problemet med får och getter

Kommentera

