En smakebit på söndag, Roman

En smakebit på söndag

I dag har vi haft barnkalas för Lilly. Jag känner mig alldeles färdig men alla verkade nöjda och glada så då är jag det också.

Mari med den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss varje söndag att bjuda på smakbitar ur böckerna vi läser. Enda regeln är inga spoilers! Jag har precis avslutat tredje och sista boken om Joakim Mander och har valt ett utdrag till Stockholms ära.

Vad jag älskar dig Stockholm. Hör du det? Och vad jag kan dig, vad jag använt mig av alla dina gator. Jag har gått mil i din stad. Jag har tagit för mig av dig, ätit dina biografers  matinéer med Flygmalajen och Vårat gäng. Lyssnat till Ulla Billquist i dina varuhus högtalare medan mor vandrade runt för att leta kupongfritt. Du är som en människa, Stockholm. Någon gång har jag talat till dig, vädjat till dig. Bett för dig. Någon gång har jag på älskandes vis hotat dig, försökt att sparka dig på Stadshuset. När det var som svårast, i skolan. Då gick jag ut i dig och stillade mig. Fantiserade i dig och alltid hittade jag något litet rum som öppnades hos dig. (Ur Finnas till av Bengt Martin, sida 82)

Standard

13 thoughts on “En smakebit på söndag

Kommentera

