Hett i hyllan, Roman

Hett i hyllan #25

Oj, redan torsdag igen. Senaste veckorna har gått väldigt fort. Jag hänger inte med! Bokföring enligt Monika håller i Hett i hyllan på torsdagarna.

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ja, det är inte bara senaste veckorna som gått fort. Åren springer i väg när det kommer till hur länge jag har haft vissa olästa böcker i hyllan. Den här gången en bok som stått i hyllan sedan början av 2000-talet. Köpt för halva reapriset på Åhléns vid Fridhemsplan. (Rätt så imponerad över mig själv att jag minns det…) Boken heter Mandeltårar eller Berättelsen om Ängeln Roxanna av Gina B. Nahai.

Mandeltårar eller Berättelsen om Ängeln Roxanna är en rik judisk-persisk väv där olika kvinnliga berättarröster flätas samman. En dramatisk saga om fyra generationer judiska kvinnor, om mödrar och döttrar, som alla på sitt sätt slåss för ett drägligare liv i ett land präglat av förtryck. Och några av dem bryter till slut med sitt förflutna, sliter sig loss och skapar en helt ny tillvaro på andra sidan jordklotet, i Amerika, valmöjligheternas land. (Liten del av baksidestexten)

 

Standard

4 thoughts on “Hett i hyllan #25

Kommentera

