Okategoriserade

Liten sommarenkät

Klart jag vill göra Lyrans Noblessers sommarenkät.

1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?

Ibland kanske jag läser tjockare böcker under sommaren och då blir antalet titlar färre men sidantalet ungefär som vanligt. Sedan lånar jag färre böcker på biblioteket under sommaren eftersom vi är mycket på landet då. Jag plockar med mig en hög dit ur hyllan hemma som jag tänker att jag ska läsa och sen blir det lite si och så med den saken.

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?

Ungefär som vanligt. Möjligtvis färre barn- och ungdomsböcker som en konsekvens av färre biblioteksbesök. Fast funderar på om jag i år ska ta en runda till biblioteket så att det blir en hög ändå. Ibland läser jag betydligt fler deckare än vad jag annars gör men det är också olika från år till år.

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter o s v.

Jag ligger gärna i hammocken ute på verandan och läser. Är det olidligt varmt vill jag ha en kall dryck men annars dricker jag kaffe året om så det slinker ner några koppar av den varan även nu. Det får gärna dofta av nyklippt gräs, blommor och jordgubbar eller bara den härliga friska luften när det precis har regnat. Ljuden som omger mig när jag ligger där och slöläser och efter en stund halvsover är fågelkvitter, gräsklippare, en och annan bil och förstås barnen som leker.

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?

På stranden har jag inte någon läsro eftersom vi har två barn som inte kan simma så det är inte en plats för läsning. Men den perfekta boken är en bok jag snabbt kommer in i och som jag inte vill lägga ifrån mig eller som jag längtar efter att läsa vidare i. Som alltid alltså.

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!

Då tycker jag att man ska läsa John Ajvide Lindqvists bok Lilla stjärna. För att få en annan bild av Allsång på Skansen…

 

 

Standard

4 thoughts on “Liten sommarenkät

Kommentera

