Mord och sånt där spännande

En smakebit på söndag

Förra helgen var det vi som hade barnkalas för Lilly och den här helgen är det Viggo som går på kalas hos kompisar. Det är verkligen kalastider!

På söndagarna tycker Mari med den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten att vi ska dela med oss av vad vi läser men förstås utan spoilers. Så det gör jag innan jag fortsätter med söndagens bestyr.

Jag har valt min smakbit ur boken Störst av allt av Malin Persson Giolito. Det är en bok jag länge varit nyfiken på och när den fanns inne på biblioteket så lånade jag den förstås. Du hittar boken i deckarhyllan men jag tycker att den skulle passa bättre i vanliga hyllan med romaner. Efter en väldigt seg inledning tog sig boken efter ungefär 100 lästa sidor och nu läser jag den ändå med visst intresse. Jag har hunnit till sida 205 så det är därifrån jag plockar min smakbit.

I sagorna står det att trollen spricker i solen. Jag tror att det ska betyda att om man bara exponerar det hemska, visar upp det, så slutar det att vara hemskt. Men i verkligheten, med riktigt vidriga saker, är det tvärtom. För mycket solsken och ”sanningar” och ”prata ut” och ”säg vad du känner” och ”våga diskutera dina problem” får folk att se vilket monster du är. Dina fula känslor syns lika tydligt som håriga vårtor.

Standard

26 thoughts on “En smakebit på söndag

    • Då klarar du av inledningen av den här boken om du inte redan läst den! Men jag utfärdar en varning för den är inte bara seg inledningsvis utan även lite pratigt, gnälligt, tjatig. Men den blir bättre!

      Gilla

  1. Jag hade ett riktigt sug efter den här, förra året när alla läste den. Köpte den på bokmässan, men den har blivit liggande oläst.

    Gilla

  2. Den här boken tror jag att jag borde gillat mer än vad jag gjorde. Antagligen bidrog att jag lyssnade på den när jag hade influensa och mådde pyton och att jag hade väldigt svårt för uppläsarens hetsiga röst. Men tack för smakbiten!

    Gilla

    • Nja, eller så hade du höga förväntningar eftersom så många tyckt om den? Jag hade höga förväntningar men tyckte att första 100 sidorna var ganska ”dåliga” men sen tog den sig. Om inte så många hade tokhyllat den hade jag nog inte läst mer än 100 sidor och det hade varit synd.

      Liked by 1 person

    • Ja, nu har jag läst ut den och jag är glad att jag gjorde det. Jag gillade den men eftersom jag tyckte inledningen var svag så får den inte högsta betyg av mig.

      Gilla

Kommentera

