Ungdomsbok

Den jag var

Titel: Den jag var (What I was)

Författare: Meg Rosoff

Översättare: Helena Ridelberg

Förlag: X Publishing AB

Jag har tidigare läst två böcker av Meg Rosoff. Så har jag det nu och Justin Case, två böcker som jag tyckte om så därför tänkte jag mig att det var ett ”säkert kort” när jag plockade med mig Den jag var hem från biblioteket. Jag hade inte hört talas om boken tidigare men jag lockades av baksidestexten.

En disig morgon på 1960-talet, en strand någonstans utmed den engelska östkusten. En disciplinerad grupp internatskoleelever kommer springande på led. Det unga berättarjaget får nog och sätter sig ner, intill ett fallfärdigt skjul. Högt där ovanifrån hörs fåglars hesa skrin. Så skingras plötsligt hans tankar av en främmande röst: ”Vad gör du här?”

Mötet ska komma att förändra allt.

Jag erkänner villigt att jag gillar böcker med internatskolor och i den här baksidestexten är det inte mycket av innehållet som avslöjas och sånt gillar jag också. Därför tänkte jag inte heller avslöja så mycket mer om handlingen.

Men vad jag tyckte att den här boken var segstartad! När jag hade läst 50 sidor kände jag ärligt talat inte något större sug att fortsätta. Jag var inte fångad alls och kunde lätt ha struntat i att läsa vidare och det hade dessutom gått några dagar då jag läst en annan bok som lockade mer. Främsta anledningen till att jag ändå inte gav upp var mest av praktiska(!) skäl. Jag skulle gå och lägga mig och eftersom klockan var mycket ville jag inte börja läsa en ny bok, enklast att fortsätta med en redan påbörjad!

Kanske hade min begynnande lässvacka avtagit för när jag hade läst några sidor till i boken och sjunkit in i berättartempot så tyckte jag bättre om den och när jag kommit ännu en bit tyckte jag än mer om boken. Nu när jag har läst ut den tänker jag att Den jag var är en sådan bok som växer allteftersom. Den är på ytan ganska enkel men innehåller väldigt mycket. En bok som man med fördel kan diskutera och då kanske den växer ytterligare?

 

För den som läst boken; Jag blev överraskad, vet inte vad jag riktigt tyckte om just det.

Standard

4 thoughts on “Den jag var

  1. Visst är det märkligt, att man kan ändra sig så mycket om en bok. Vissa fortsätter att växa efter att man läst ut dem och börjar fundera på vad de ville ha sagt, egentligen.

    Gilla

    • Ja, ibland tänker jag på vad jag kanske missar när jag lägger ner böcker som inte lockar. Ibland är det verkligen så med böcker att startsträckan är väldigt lång och ibland behöver boken läsas ut för att aha-upplevelsen ska komma.

      Gilla

Kommentera

