Mord och sånt där spännande

Störst av allt

Titel: Störst av allt

Författare: Malin Persson Giolito

Förlag: Wahlström & Widstrand (2016)

Ja, det här är den där boken om en skolskjutning i Djursholm. Huvudpersonen Maja är anklagad för mord och nu följer en rättegång och en massa tillbakablickar.

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken eftersom väldigt många har tyckt väldigt mycket om den. Därför gav jag inte upp när jag läst drygt 100 sidor som jag inte tyckte var så fantastiska. Jag tyckte att det var en tjatig och seg inledning och på samma gång en både gnällig och dryg berättare i  Maja, huvudpersonen alltså.

Men på något sätt efter dessa 100 sidor så blev boken både bättre och mer intressant och svår att släppa även om jag störde mig på en liten petitess om Pippi Långstrump och rövarspråket. Maja, som verkade vara en person som läste en del borde ha bättre koll på sin Astrid Lindgren.

Jag förmodar att anledningen till att jag tyckte att boken blev bättre var att man fick veta mer och mer om Maja och hennes klasskamrater och hur det hela utvecklade sig för att sedan sluta som det gjorde.

Störst av allt hittar man i deckarhyllan och på omslaget står det att det är en rättegångsthriller. Jag tycker visserligen att det är en spännande bok men jag tycker att den kunde lika väl placeras in i hyllan med vanliga romaner. Rättegångar är det väl fullt av i många romaner också, tänker jag.

Standard

4 thoughts on “Störst av allt

  1. Du satte fingret på vad det var jag hade svårt för med boken, att Maja var så dryg. I övrigt var boken bra. Uppläsaren (jag lyssnade ju) förstärkte den där drygheten.

    Gilla

  2. Jag tyckte samma sak om Maja, otroligt dryg, och det framkom ju att hon varit det mot sin mamma redan innan skjutningen, så det var inte bara något som uppkom som ett försvar på grund av det som hänt. Jag tyckte ändå att boken var fantastisk. Jag tänkte inte ens på att det var en deckare, jag tycker nog att det snarare är en psykologisk thriller, eller psykologisk roman.

    Gilla

    • En psykologisk roman tycker jag låter bra. Men jag tänker att den kanske säljer mer om den paketeras som thriller i deckarhyllan än hamnar bland alla romaner… Ja, nu med all uppmärksamhet som den har fått och alla goda ord så säljer den förstås ändå!

      Gilla

Kommentera

