Memoarer/biografier, Roman

Göra sig kvitt Eddy Bellegueule

Titel: Göra sig kvitt Eddy Bellegueule (En finir avec Eddy Bellegueule)

Författare: Édouard Louis

Översättare: Marianne Tufvesson

Förlag: Wahlström & Widstrand (2015)

Självbiografisk roman.

Eddy bor i en liten industriort i norra Frankrike där männen går direkt från skolbänken till fabriken och kvinnorna är hemmafruar eller jobbar med att tvätta gamlingar i röven. Männen super och slåss och hela samhället är ”macho”, även kvinnorna pratar om andra kvinnor på ett nedvärderande sätt, att ”hon behöver kuk hon”. Eddy passar inte riktigt in. Redan tidigt noterar omgivningen hans feminina rörelser och han får höra gliringar. Han försöker ändra på sig själv och bli en ”hårding”. Han blir tillsammans med en tjej och intresserar sig mer för fotboll men allt känns bara fel. Han vill bara bort.

Jag har precis läst ut den här boken och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig och är inte helt säker på om jag riktigt kommit fram till vad jag tycker om den heller. Miserabla självbiografiska uppväxtskildringar är inte riktigt vad jag brukar välja att läsa, tvärtom och det här är inte en bok jag skulle kunna ha plockat upp när som helst. Eftersom jag precis hade läst en söt och trevlig ungdomsbok så kändes det okej med mindre mysfaktor och därav bokvalet.

Och mindre mysfaktor blev det. Helt klart var det fel lunchläsning när jag samtidigt som jag åt min mat läste om hur Eddy blev tvingad av två äldre killar på skolan att käka upp spottloskorna de precis harklat ur sig på hans jacka. Det var inte någon aptitretare direkt.

Det är en tunn bok men ändå tog det några dagar att läsa den för det är inte trevlig läsning men samtidigt är det lättläst språk och väldigt mycket rakt på. En helt okej bok får jag väl ändå säga att det är. Varken hiss eller diss.

Édouard Louis är född 1992 och har hyllats för sin självbiografiska debutroman.

Standard

Kommentera

