Bokcirkel, Okategoriserade

I helgen väntar Ferrante

Om en bok är en sådan där ”du måste läsa den!-bok” brukar jag ofta känna mig ganska kluven. Ett visst intresse får jag väl medge infinner sig även hos mig att ta reda på varför en bok är så omtyckt och tokhyllad men samtidigt har jag inte något större intresse av att läsa boken på en gång. Jag medger villigt att det dröjde några år innan jag läste Stieg Larssons Millenniumtrilogi eller varför inte nämna Da Vinci-koden som precis alla skulle läsa och läste.

Nu är det Ferrantes serie som gäller. Skulle vi inte läsa Min fantastiska väninna i bokcirkeln tror jag inte att det är en bok jag skulle ha kastat mig över närmsta tiden men kanske plockat upp om några år. Nu har jag hört både ris och ros om den vilket känns skönt inför läsningen eftersom jag inte har så höga förväntningar. Jag tror att det är just förväntningar som gör att jag sällan vill läsa en tokhyllad eller tokhajpad bok på en gång utan hellre gör det när hajpen är över. Eller jag vet inte. Kanske vill jag bara vara motvals?

 

Standard

6 thoughts on “I helgen väntar Ferrante

    • Jag tycker att det är skönt att den fått lite blandad respons för då är förväntningarna inte så upptrissade även om majoriteten ändå verkar gilla den/serien.

      Gilla

  1. Jag känner som dig där. Da Vinci-koden har jag ännu inte läst och kommer inte att göra. Men jag beställde faktiskt Min fantastiska vännina tillslut och fick hem den i veckan. Men sen återstår det att se när den blir läst… 🙂

    Gilla

Kommentera

