Roman

Mödrarnas söndag

Titel: Mödrarnas söndag (Mothering Sunday)

Författare: Graham Swift

Översättare: Hans-Jacob Nilsson

Förlag: Albert Bonniers Förlag (2017)

Jag kunde inte låta bli att låna hem Mödrarnas söndag när jag såg den i bibliotekets nyhetshylla eftersom det är en bok jag varit nyfiken på och kön för att låna den varit så lång att jag inte ens har orkat sälla mig till skaran väntande. Så som sagt, den fick följa med hem fastän jag redan hade några böcker hemma som också vill bli lästa.

30 mars 1924. En marsdag varm som vore det juni. Det är Mödrarnas söndag. Den dag då tjänstefolket får ledigt för att åka hem och hälsa på sina föräldrar, sina mödrar. Husjungfrun Jane Fairchild har inte något hem att åka till eftersom hon är föräldralös. Hon blir istället bjuden till sin älskare Paul Sheringhams hem för första gången. Han är son på granngodset och ska gifta sig om två veckor och i dag kan de ha huset för sig själva en stund eftersom tjänstefolket är borta och hans föräldrar likaså. När Paul lämnar huset säger han att Jane gärna får vara kvar en stund och det är hon. Hon vandrar naken från rum till rum och tänker att hon ska minnas allt.

Mödrarnas söndag är en tunn liten bok (154 sidor) men en bok som jag tycker mycket om. Jag tycker visserligen att inledningen är starkare än avslutningen men hela boken är en liten pärla. Jag gillar stämningen, språket, ja – allt! En bok om livet och döden och allt där i mellan.

Standard

8 thoughts on “Mödrarnas söndag

Kommentera

